10 pontban a time managementről


Ha van, aranyárban mérjük a szabadidőnket, de az időbeosztással mégis sokszor hadilábon állunk így sokat el is vesztegetünk belőle. Mit lehet tenni?

Fordította és összefoglalta: Rákits Anikó

1. Nem kell mindent, de mindent megtenni!
Nekünk nőknek minden kell, nem igaz? Az általános félreértés az, hogy mindent meg kell tennünk, el kell intéznünk annak érdekében, hogy mindenünk meglegyen. Biztos mindenki ismeri az „elfoglalt üzletasszonyt“ többkarú nőként ábrázoló képeket, aki kisgyerekkel, serpenyővel, mobiltelefonnal, számítógéppel, takarítószerekkel és aktatáskával zsonglőrködik egyszerre. És közben mosolyog, mintha valami tudatmódosító szer hatása alatt lenne. Ne dőlj be ennek!



2. Külső erőforrások igénybevétele
Egy komoly csapda a nők számára az „én meg tudom csinálni!“. És ennek fő oka, hogy a nők többsége alulbecsüli önmagát. Ha pl. vállalkozóként EUR 80,- óradíjjal dolgozunk és négy óráig tart kitakarítani a lakást, akkor mindenképp jobban megérné valakit EUR 100,- díjért megbízni a padló fényesítésével és a portörléssel, miközben mi többszörösen megkeressük ennek az árát. 

3. Az elintézett dolog többet ér, mint a tökéletes, de nem elintézett
Egy másik csapda a tökéletességre való törekvés, a maximalizmus - a hatékony time management ellentéte. Talán te vagy a háztartás istennője, de a gyerekek is egész biztosan boldogulnak több feladattal még mielőtt összedőlne a ház és megesz titeket a kosz. Ez nagyszerű kihívás lehet számukra, az élet egyik leckéje és így érett és felelősségteljes felnőtté válhatnak, akik tudnak gondoskodni magukról… és te pedig engedd el az aggódást!

4. Koncentrálj a befektetés megtérülésére!
Ez az üzleti tanács ugyanúgy érvényes a time management témakörében is. Hogyan térülhet meg a befektetett időd? Ezt nem kell feltétlenül pénzben mérni - ha a takarító példájánál maradunk, nem töltenéd inkább azt a négy órát önmagad kényeztetésével vagy hogy értékes időt tölts a szeretteiddel? Szánj időt magadra, hiszen neked kell működnöd ahhoz, hogy minden mást működtethess!

5. És a listák…
Igen, szükség van rangsorolt listára, mely - elsősorban és leginkább - arra fókuszál, mi számít igazán! Érdemes minden héten időt szánni arra, hogy megtervezd az előtted álló hetet és naponta átgondolni a következő napot: oszd be az idődet - beleértve a legfontosabb célokat, elintéznivalókat, találkozókat stb. Ezeket a listákat később arra is használhatod, hogy átnézd, hogyan sikerült a heti-/napirendet betartani, ill. hogyan bánthatsz még hatékonyabban az időddel.

6. Kezd gondolatban a végével
Hova szeretnél eljutni? Mi a célod? Itt kezd és tervezz visszafelé!

7. Előkészületek
Tervezz előre és rangsorolj! Reggel minden perc számít, ezért készülj előre: becsomagolt ebéd és összekészített táskák, koordinált fürdőszobai sorrend, kikészített ruha stb.

8. Multitasking nem megoldás
Több dolgot egyszerre intézni nem túl hatékony. Soha nem tudod pont ott folytatni, ahol abbahagytad, ha ugrálsz az elintéznivalók között. Mindig bele fogsz futni a „Ahhh, hol is voltam?“ pillanatokba, ami aztán felborítja az értékes napodat.

9. Húzz határt!
A legtöbb nő küzd azzal, hogy határokat húzzon. Úgy érzik, mindig és mindenki számára elérhetőnek kell lenniük. Ennek eredménye, hogy mindenki más prioritása megelőzi a sajátjukat. Tanulj meg nemet mondani!

10. Szánj időt magadra és szórakozásra!
Válaszd szét a munkát és az otthont - ha az irodában vagy, koncentrálj a feladataidra, azokra a legfontosabb teendőkre, melyeket mindenképp szeretnél aznap elintézni. Tudd pontosan, mikor indulj el az irodából - és ha otthon vagy, akkor legyél jelen ott: quality time a szeretteiddel, magaddal és kapcsolódj ki!

A jó time management lényege, hogy olyan életet biztosíts önmagadnak, melyet érdemes élni.




Kép: pixabay.com

Comments

Post a Comment