Az iFEMPOWER projekt
2018. szeptember
13-14-én tartotta meg az iFEMPOWER elnevezésű Erasmus+ projekt kick-off
meetingjét a projekt hét partnerintézete és a Femspace, mint a projekt
támogató partnere a bécsi Sigmund Freud Egyetemen.
Írta: Tanczer Viktória
A projekt teljes elnevezése „Interaktív és mentorálás alapú
fejlesztés nőknek a vállalkozások területén”, és ez a hosszú cím sok mindent
elárul a projekt alapjairól.
Interaktív, mert a
társadalom, a gazdaság és a felsőoktatás már létező, vagy még nem teljesen
kiaknázott összefüggéseire alapozva kíván kidolgozni egy tantervi modult felsőoktatásban
résztvevő fiatal nők számára.
Mentorálás alapú,
mert az elmélet mellett a gyakorlati tapasztalat megszerzését is megcélozza a
kialakítandó képzés mentorprogram formájában. Egy mentorprogram jellegénél
fogva közvetlen kapcsolatot, és ez által személyes tapasztalatátadást eredményez
mentor és mentorált között, ami dinamikusabbá, fókuszáltabbá teheti a mentorált
fejlődését.
Vállalkozás
fókuszú, mert a projekt célja a vállalkozásösztönzés, mindazonáltal már a
hallgatók körében. Gyakori jelenség, hogy emberek 30-40-es éveik során, vagy
még később döntenek úgy, hogy vállalkozást alapítanak. A projekt célkitűzése
viszont egy olyan program, mely a 20-as éveik elején járó fiatalokat szólítja
meg, akiknek legfőképpen bátorításra és ösztönzésre, valamint naprakész
elméleti ismeretekre és gyakorlati rálátásra van szükségük ahhoz, hogy elindítsanak
egy önálló kezdeményezést.
Női, mert a
projekt fókuszában azok a fiatal nők állnak, akik felsőoktatási tanulmányaik
végeztével vállalkozásba kezdenének, vagy azért, mert a szakmát, melyet
kiválasztottak, önállóan és nem alkalmazotti státuszban kívánják űzni (pl.
jogász, pszichológus, orvos stb.), vagy azért, mert van egy kidolgozásra és
megvalósításra érdemes ötletük, melyet ebben a foglalkoztatási formában lehet a
leghatékonyabban megvalósítani.
Katt a videóra a részletekért - iFEMPOWER
Kutatások bizonyítják, hogy a nők hajlamosabbak
elbizonytalanodni vállalkozásvezetéssel kapcsolatos alkalmasságukkal
kapcsolatban, még akkor is, ha egyébként a legmesszebb menőkig készen állnának
a feladatra. Az ő felkészítésüket célozza meg a 7 országból érkező partnerek 3
éves, közös munkája során megszületendő tantervi modul, melyet később európai
főiskolák és egyetemek akkreditálhatnak majd.
A projekt kiindulópontja egy felmérés lesz, melyet a 7
partnerországban végeznek a kutatók női vállalkozók körében. Országonként 10-15 interjúalanyt kérdeznek majd
meg arról, hogy hogyan indult a vállalkozói karrierjük, milyen kihívásokkal
néztek szembe és milyen segítséget, ismeretet lett volna jó birtokolni, hogy
minél hamarabb sikerre vigyék ötletüket. Az interjúalanyok a vidéki
vállalkozásoktól kezdve a családi vállalkozásokon át a start-up-okig mindenféle
arcát felmutatják a vállalkozói létnek, hogy a legvégén egy átfogó képet
lehessen felállítani a női vállalkozások jellegéről és azokról a hiányzó
pontokról és témákról, ahol egy női vállalkozónak segítségre lehet szüksége.
A válaszokból derül fény majd arra, hogy pontosan mire kell
majd fókuszálnia a kidolgozandó tanmeneteknek és (online) tantárgyi
tartalmaknak, melyek célja lesz, hogy a vállalkozói szemléletet támogassák, kiegészítve
olyan témákkal mint kreatív gondolkodás, problémamegoldás, rizikómenedzsment,
életvitel, nehézségek leküzdése stb.
A projekt megcélozza a nyári és téli egyetemek kidolgozását
is, ami egy tréning lesz majd kiválasztott hallgatóknak. Ők ezeknek a
rendezvényeknek a keretein belül további ismeretekre tehetnek szert és saját
projektjeik kidolgozásához kapnak majd további segítséget. Mindez kiegészül egy
coaching jellegű támogatással, hogy a hallgatók az elméleti és gyakorlati tudás
mellett belső készségeiket és képességeiket is finomra csiszolhassák,
felderítsék gyenge pontjaikat és dolgozzanak azokon.
Project team - iFEMPOWER
A kutatás és a közös projektmunka a női vállalkozói lét további
érdekességeire is fényt deríthet, illetve ösztönzőleg hathat magára a témára,
de akár a felsőoktatási képzések tartalmára is. Elősegítheti, hogy a női
szervezetek/vállalkozások és azok gazdasági húzóereje általában több figyelmet
kapjon, hogy a felsőoktatás aktuális gazdasági igényekkel kapcsolatban tudja felkészíteni
a diákokat, a gazdaság pedig konkrét visszajelzést adjon arról, hogy az
oktatott tananyaggal a hátizsákban meg tudják-e állni a helyüket a fiatal
hölgyek a vállalkozói szférában.
Társadalomkutatóknak érdekes lehet, ha fény derül az
országok közötti különbségekre, hiszen más gazdasági viszonyok között él és vállalkozik
pl. egy nő Izlandon mint Budapesten, kommunikációs szakembereknek pedig figyelemre
méltó lehet, ha a közösségi médiumok segítségével pl. nem csak a „mompreneur”-ök
találják meg egymást, hanem a kezdő női vállalkozók is csoportokat és
hálózatokat alakítanak ki, hogy kapcsolatba lépjenek egymással.
A teljesség kedvéért felsoroljuk a projektben résztvevő partnerintézményeket
és járulékos partnereiket:
Partnerek:
Hétfa Kutatóintézet (Budapest)
Andalucia Emprende Fundacion
Publica Andaluza (Spanyolország)
ONECO Consulting SL
(Spanyolország)
Sigmund Freud Privatuniversität
(Ausztria)
Sociedade Portuguesa de Inovacao
(Portugália)
Bifröst University (Izland)
Budapesti Corvinus Egyetem
(Magyarország)
Universitatea Sapientia Din Cluj
Napoca (Románia)
Steinbeis GmbH (Németország)
Támogató partnerek:
Femspace (Ausztria)
PONT Group (Románia)
Icelandic Directorate of Labour
(Izland)
A támogató partnerek hálózataikkal, kommunikációjukkal
támogathatják a projektet, hogy a női vállalkozások témája minél nagyobb
nyilvánosságot kapjon, hogy a projekt üzenete és célja eljusson a fiatal
hallgatókig is, de ajánlhatnak interjúalanyokat is valamint elősegíthetik a
társadalmi párbeszédet a témában.
Egy izgalmas folyamat legelején járunk tehát, érdemes lesz
követni az eseményeket!
Comments
Post a Comment