Te sem szeretsz hibázni? Pedig érdemes!
Mikor az érettségi előtt nyelvvizsgára készültem,
az angol tanszék nyelvvizsga központjának az ajtaján egy Samuel Beckett
idézettel találkoztam. „No matter, try again, fail again, fail better.” Vagyis:
„Akárhogy is: próbáld újra, hibázz újra, hibázz jobban.”
Írta: Tanczer Viki
Írta: Tanczer Viki
Ez volt az első olyan
gondolat, mely új megvilágításba helyezte a hibázást a számomra. Persze ez
akkor nem volt opció, hiszen a legkevésbé sem akartam volna megbukni a vizsgán,
de volt valami felszabadító benne, hogy végül is miért ne lehetne többször is
hibázni. A jobban hibázás
gondolata pedig annyira abszurdnak tűnt, hogy legszívesebben felnevettem volna,
ha nem tartottam volna attól, hogy még egy negyedévnyi felkészülés és tanulás
vár rám, ha nem sikerül a nyelvvizsga.
Az egyetemi évek alatt
aztán többször is volt szerencsém megfordulni a tanszéken, többször szembejött
az idézet az ajtón, és mivel nyilván engem se került el egy-egy pótvizsga, rá
kellett jönnöm, hogy muszáj egy kis teret engedni a hibázásnak, és tudni kell
azzal is kezdeni valamit, ha újra neki kell futni egy megmérettetésnek.
A későbbi években aztán
már magamtól is kitaláltam, hogy nem lehet egy hibán sokáig rágódni, meg kell
tanulnom megrázni magamat (ilyenkor jön ugye a „feláll, koronát megigazít és
továbbvonul” taktika), még akkor is, ha a főnök azt a keretet szabja, hogy
„failure is not an option”, azaz „a hiba nem opció”.
De akkor hol itt az
igazság? Szabad vagy nem szabad hibázni? És mi van azokkal a véleményekkel,
melyek szerint szükséges a hibázás?
Hibázni tessék!
Pár éve egy Coursera
kurzuson vettem részt kreativitás és innováció témában. Rögtön az első órák
egyikén az volt a tananyag, hogy tanuljunk meg hibázni. Innovációs workshopok
témája szokott lenni, hogy mindenféle barkács anyagokból egy eszközt/prototípust
kell fejleszteni. A kurzus során nekem az feladat jutott, hogy ássam elő a
létező összes lábbelit a lakásban, és azokból építsem meg a legnagyobb tornyot,
amit csak tudok, majd küldjek róla fényképet. A folyamat természetesen sok
hibázással járt, többször újra kellett kezdeni az egészet, míg végül elkészült
a nagy mű. A professzor ezzel igazából nem csinál mást, csak hozzászoktatta a
hallgatókat ahhoz, hogy a hibázás szükségszerű velejárója a fejlődésnek, az innovációnak és igazából minden tanulási folyamatnak, ezért bizonyos keretek
között teljesen felesleges tartani tőle, hiszen a hibázás által csak jobbak
lehetünk.
Nagyon szemléletes volt
az a kutatási eredmény is, amit motivációként említett meg. Pszichológiai mérések
szerint, ha egy kisgyerek járni tanul, óránként átlagban 17-szer esik el. Ezt
minden anyuka/apuka olvasó szorozza fel akkor a gyermeke napi ébrenléti idejére
és arra a jó pár hónapra, míg a kicsi összkerék-meghajtásról két lábra vált. Így
megkapjuk azt az igen magas számot, ahányszor gyermekünk elkedvetlenedhetett
volna és a kudarc miatt feladhatta volna a további próbálkozást. Az estek
legnagyobb részében viszont a kicsik addig próbálkoznak, míg sikerül elindulni,
és valószínűleg nem gondolkodnak utólag túl sokat a dolgokon.
Így hát nekünk
felnőtteknek sem marad más hátra, minthogy szembenézzünk a hibázástól való
félelemmel és elkezdjük felgöngyölíteni magunkban, hogy miért is fog el
bennünket rögtön valami rossz érzés, ha a kudarcainkról esik szó. Honnan jön ez? Van alapja? Szükséges a fejlődéshez, vagy
egy szükséges rossz, amit ki kell küszöbölni minden áron?
A hibakerülés művészete és ellenszerei
A Psychology Today cikke szerint mindenki utál hibázni, de
sokan vannak, akiknél a hibázás elkerülésére való törekvés egyszerűen megöli a
motivációt és igazából a saját maguk
sikerét szabotálják. Hogy hogyan?
- Elkezdenek kételkedni a saját képességeikben, készségeikben, vagy azon aggódnak, hogy mit fog szólni a többi ember, ha belekezdenek valamibe.
- Aggódnak, hogy ha hibáznak, mások nem tartják őket majd érdekesnek, vagy hogy csalódást okoznak azoknak az embereknek, akiknek a véleménye fontos a számukra, ezért inkább nem állnak neki a dolgaiknak.
- Előre szólnak, hogy nem számítanak sikerre, ezáltal alacsonyabbra teszik a mércét maguknak és hallgatóiknak is.
- Kevésbé fontos dolgokat előre sorolnak, hogy azok háttérbe szorítsák azokat a teendőket, melyeket igazán lényeges lenne megtenni, hogy megvalósítsák a terveiket.
- Az utolsó előtti pont nagyban összefügg a halogatás művészetével, amit addig lehet űzni, míg, hogy hogysem, nem lesz idő véghezvinni az eredeti elgondolást.
A célok átformálása: a kitűzött célok között szerepeljen mindig a
tanulás is. Így ha kudarcot vallunk, akkor legalább a tanulás, mint kitűzött
cél teljesül és a frusztráció vagy a düh helyett valamelyest elégedetten
nézhetünk a tükörbe. A legegyszerűbben Hosszú Katinka fogalmazta meg ezt a
gondolatot: „Vagy sikerül valami, vagy tanulsz belőle.” Tehát így, vagy úgy, de
elérünk legalább egy dolgot a tevékenységünkkel. Ennyire egyszerű. J
Az akadályok elképzelése: 2011-ben főiskolai hallgatókkal végeztek egy
kísérletet, mely során az egyik csoportnak el kellett képzelni, hogy a következő hét milyen nagyszerű dolgokat tartogat a számukra, míg a másik
csoportnak egyszerűen le kellett írni minden gondolatot, ami a következő héttel
kapcsolatban megfogalmazódott bennük. Érdekes módon, az első csoport kevésbé
volt motivált, valamint kevesebbet teljesített, mint a kontrollcsoport. Miért lehet ez?
A kutatás szerint a
pozitív gondolkodás önmagában nem elég. Akkor lesz hatékonyabb az ember, ha a
pozitív gondolatok mellett a lehetséges nehézségeket, kudarcforrásokat is
figyelembe veszi, és azokat tudatosítja magában. Érdemes hát elképzelni egy
szituációt, amikor tartunk attól, hogy hibázunk. Képzeletben megélhetjük a
kudarctól való félelmet, de aztán mellé képzelhetjük azt is, hogy hogyan
győzzük le a nehézséget és hogyan lépünk tovább.
A történet leleplezése: Ha egy hibát nagyon a szívünkre veszünk, akkor
azt a legtöbbször összekötjük egy magunkról alkotott nagyobb történettel. Elég egy
kisebb fiaskó és rögtön ott áll mögötte a kreált sztori, hogy „nem vagyok elég
jó…”, „sosem leszek sikeres…”, „a munkatársaim elviselhetetlenek…”.
Ha nagyon
magunk alatt vagyunk érdemes megvizsgálni, hogy van-e a tényeknek köze ahhoz a „monster”
történethez, amit esetleg indokként hozunk fel. A cikk hoz is egy példát: Ha a
tények azt mutatják, hogy pl. kevesebb bevétele lett a vállalkozásnak a
tervezettnél, akkor esetleg odakerül mellé a sztori, hogy „Apám mindig is
megmondta, hogy semmire se viszem majd. Egy lúzer vagyok...”. Ha szembenézünk az ilyen gondolatmenetekkel,
akkor észrevesszük, hogy azok csak történetek, amit ráadásul mi magunk újraírhatunk
és kiegészíthetünk azzal, hogy „Igen, hibáztam, de tanultam belőle és
továbblépek”.
Kérdezd meg magad: A hibázásra adott legjobb reakció az, ha feltesszük magunknak az alábbi 3 kérdést:
- Mit tanultam a szituációból?
- Hogyan fejlődök ez által?
- Milyen haszonnal járt a hibázás?
A félelem beengedése: Sokan inkább megbénulnak a félelemtől, mert nem
szeretik ezt az érzést, és megpróbálják teljesen kiiktatni. Pedig ha
megengednék maguknak, hogy átéljék a félelmet, akkor kiderülne, hogy ez az
érzés jön és megy. Így a szituáció rögtön kezelhetőbbé válik, és nem kell, hogy ez sarokba szorítsa az ambíciókat.
Ti hogyan küzdetek meg a
kudarctól való félelemmel? Szívesen olvassuk a kommentjeiteket, vagy gyertek el
a november 8-ai „Akkor jó ötletnek tűnt...”
c. rendezvényünkre és vesézzük ki együtt a témát.
Információ és regisztráció: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdcRQPRjHDpaxXNYsdl-h-IEWzWu22GHGVE3Z-uDK3bkfYn0A/viewform
Comments
Post a Comment