A munkánk valódi értéke
A Femspace 2019-ben
egy olyan izgalmas és szerteágazó témával indítja az évet, mely többről szól,
mint hogy nők összeülnek és jól kibeszélik egymás között, hogy milyen sokat
fáradoznak a családjukért és milyen nehéz mindemellett a munkában, karrierjükben
is megállni a helyüket.
Írta: Tanczer Viki
A munkánk valódi értékének témáját azért karoljuk most fel,
mert mikor máskor, ha nem az új év elején érdemes elgondolkodnunk azon, hogy
milyen szerepet szánunk magunknak az elkövetkezendőnkben, milyen példát akarunk
mutatni párjainknak és gyermekeinknek, és hogyan kommunikáljuk mindezt a tágabb
környezetünk felé.
Nehéz erről a témáról úgy írni, hogy ne a nők sértődöttsége
tűnjön a legfőbb mozgatórugónak és kiindulási pontnak. De vajon hányszor hallja
egy „háztartásbeli” anyuka, hogy ő csak otthon ül, miközben a láthatatlan munka
nélkül, mellyel a hátországot biztosítja a családtagjai számára, azok nem
jutnának előre? Vagy hogy hányszor kapja meg egy otthonról, gyermeke mellől
dolgozó nő, hogy „de hiszen az nem is igazi munkahely”? Vagy hányszor hallja
valaki, hogy a tevékenység, amit végez, csak szórakozás, vagy az nem rendes
munka, így annak sem presztízse sem
értéke nincsen?
És itt nem is csak a nőkről van szó, hiszen hallottunk már
olyanról, mikor egy férfi marad otthon a gyerek(ek)kel, mert a nő munkája azt
úgy kívánja meg, a férfi dolgozik otthonról, vagy az ő szakmáját nézik le. Így hát valahol mind egy csónakban ülhetünk, ha
a munka valódi értékének megnyirbálásáról van szó, bár a nők gyakrabban
találják magukat más nőkkel együtt abban a bizonyos csónakban.
Érdekes meglátásra lehet bukkanni a Forbes magazin egyik cikkében
azzal kapcsolatban, hogy mennyit is ér például az otthon végzett munka. Kutatások
szerint, ha azt számszerűsítenék, akkor az emberek majd 30%-kal több bevételt
könyvelhetnének el, és ez a munka pl. az USA 2010-es GDP-jét 26%-kal növelte
volna meg. Ha egyáltalán kalkuláltak volna vele. De nem kalkuláltak, pedig azok
a szülők, akik egy vagy több gyermeket vállalnak, a láthatatlan munkájukkal egyben a jövő
adófizetőit is nevelik és ezáltal több milliárd dolláros értéket teremtenek.
Kritikus hangok persze ezzel kapcsolatban is akadnak bőven,
melyek úgy vélekednek, hogy „Csak nem akarnak a nők azért fizetést kapni, mert gondját viselik a saját otthonuknak és a saját gyerekeiknek!?”
Itt elsősorban nem is a pénzről van szó, mert valóban nem
csak akkor teremtünk értéket, ha azzal a karrierünket építjük, vagy a pénztárcánkat
tömhetjük tele. Ráadásul mindezt a családunk vagy szeretteink gondviselésével kapcsolatban
jut eszünkbe a legutoljára forintosítani.
Ez inkább egy szemléletbeli kérdés, mely férfiakat és nőket
egyaránt érint, kihatással van a hagyományos társadalmi szerepekre,
gyereknevelésre, munkamegosztásra, vagy épp a nők és férfiak munkaerő piaci
helyzetére, a társadalom mentális
egészségére, és így tovább.
Ha mi magunk nem kezdünk el másképp gondolkodni ezekről a
témákról, vagy ha nem gyúrjuk ki az önbizalmunkat és önértékelésünket annyira,
hogy legalább magunknak azt merjük mondani, hogy igenis értéke van annak a
munkának amit elvégzünk, és nem kommunikáljuk mindezt a környezetünk felé,
akkor nem leszünk urai sem a munka- vagy szabadidőnknek, sem a bennünk rejlő
lehetőségeknek, ambícióknak, motivációknak, vagy a meggyőződésünknek, hogy
igenis a jó úton járunk.
És hogy tovább csavarjunk egyet a dolgon: Akkor nem fogjuk
tudni megértéssel fogadni, hogy miért választják jól képzett nők vagy férfiak a
„családellátó” szerepét, miért vállalják, hogy a klasszikus karrierépítés
helyett egy másfajta, de szintén értéket teremtő, bár sokszor láthatatlan
tevékenységet űznek. Akkor tovább fogunk „izmolni” egymás között azon, hogy
kinek a munkája mekkora presztízst jelent, egymást fogjuk méregetni, hogy ki
hol tart, ahelyett, hogy mindenkit a saját meggyőződésében, a saját útján, a
saját céljainak elérésében támogatnánk.
Ilyen és hasonló kérdéseket járunk körbe egy vállalkozóval,
egy pszichoterapeutának készülő édesanyával, egy fuvolaművésszel, egy HR vezetővel, egy
szociálpszichológussal és egy marketing szakemberrel a január 19-ei "A
munkánk valódi értéke" c. workshopunk alkalmával, mely nem lesz híján
gondolatébresztő diszkussziótémáknak, szakmai tapasztalatcserének, vagy
gyakorlati tanácsoknak, ha brand vagy énmárka építésről, time managementről,
termék vagy szolgáltatás beárazásáról, magabiztos fellépésről van szó.
Ha szeretnél eljönni, regisztrálj az alábbi linken:
Ha szeretnél eljönni, regisztrálj az alábbi linken:
Comments
Post a Comment