Nincsenek női vállalkozók! Vállalkozók vannak!
Milyen nehézségekkel kell szembenéznie annak a
nőnek, aki ma vállalkozáson töri a fejét? Milyen kihívásai vannak a kezdő (női)
vállalkozói létnek manapság Európában? Hogy látják, nőként előnyeik vagy hátrányaik
vannak egy-egy üzleti helyzetben? Milyen módszereik vannak, hogy össze tudják
hangolni a magánéletüket a vállalkozói létükkel?
Írta: Tóth Erzsébet Fanni
Szerkesztette: Tanczer Viki
Szerkesztette: Tanczer Viki
Ezekkel a kérdésekkel a fejünkben vágtunk neki az iFEMPOWER projekt
keretein belül a kutatásnak. Azt szerettük volna, ha a leíró statisztikák
mellett hús-vér emberektől is tanulhatunk, ezért interjúkat és fókusz csoportos
beszélgetéseket szerveztünk.
Aki csak távolról ismeri a felmérések világát, gyakran a sablonos
kérdőívekre asszociál, amelyek mindig ugyanúgy kezdődnek (kora, neme, családi
állapota, iskolai végzettsége, stb.), és amiken szeretünk „hamar túlesni”. Az
iFEMPOWER kutatásában mi nem ezeket az „átlagos” kérdőíves kérdéseket tettünk
fel, sokkal inkább személyre szabott, a vállalkozói lét sok szegmenség körbejáró
kérdésekkel igyekeztünk feltérképezni a jelenséget. Ráadásul nagyon különböző
profilú vállalkozó hölgyekkel beszélgettünk, hogy csak párat említsünk a sokból
az Ausztriában megkérdezettek közül:
- Gyerekkora
óta látássérült, ezért egy fogyatékosok igényeit előtérbe helyező start-upot
indított néhány éve
- Családi
vállalkozást vezet Ausztria egyik főképp mezőgazdasággal foglalkozó régiójában,
ahol szülei szintén vállalkoztak
- Egyedülálló
anyaként, külföldiként a művészvilágban vállalkozik Bécsben és Európa több nagyvárosában
- 24 órás
gondozásra szorul, kerekesszékben ül, és lassan 4 évtizede a saját,
tanácsadással foglalkozó vállalkozását vezeti
- Egy több,
mint 500 főt alkalmazó 6 európai országban tevékenykedő oktatással, kutatással
és gyógyítással is foglalkozó vállalat alapító-társtulajdonosa
- A
gyógyszeriparban férjével minden vagyonukat kockáztatva hatalmas beruházásba
kezdtek, két évtizeddel később piacvezetők lettek
Tettük mindezt azért, mert tudjuk, hogy a vállalkozói létre még mindig csak
a lakosság töredéke teszi le a voksát. Ausztriában
például az emberek 87.6%-a alkalmazottként keresi meg a kenyérre valót, s Magyarországon ez a szám még egy picit magasabb is, hiszen
10-ből csak 1 mondhatja el magáról, hogy a saját főnöke. Ha ezen belül megnézzük
a nemek arányát, akkor azt látjuk, hogy a nők még inkább a „stabil” bevételi
forrást biztosító alkalmazotti státuszban élnek, míg a férfiak sokkal inkább
mernek belevágni egy saját vállalkozás alapításába.
Mind az Ausztriában tevékenykedő, mind a projektben résztvevő hét ország
vállalkozó hölgyeinek beszámolói alapján egy nagyon érdekes jelenségre
bukkantunk. Méghozzá arra, hogy a maguk uraként tevékenykedő hölgyek szerint nincsenek NŐI vállalkozók! Vállalkozók
vannak, akik ugyanolyan kihívásokkal küzdenek, ugyanolyan problémáik vannak és
ugyanúgy támogatja vagy éppen gátolja őket a környezetük (szűk vagy épp tág
értelemben), s teljesen mindegy, hogy épp férfiként vagy nőként élik az
életüket.
Hozzátették azonban, hogy „ha a
férfiak is sokkal inkább ki mernék fejezni az érzelmeiket és a nők is mernének
bátrak lenni és akár el is b*szni a
dolgaikat, az mindenkinek a javát szolgálná”. A változáshoz tehát nem csak felülről, az állam vagy a gazdasági kamarák
által kezdeményezett, vállalkozásokat segítő programok kellenek, hanem szükség van mindannyiunk aktív részvételére
is, hogy végre az elavult normák és struktúrák helyébe léphessen valami új.
Vállalkozói profiltól, származási helytől függetlenül a meginterjúvolt
hölgyek egyetértettek abban, hogy vállalkozóvá
nem akkor válik az ember, amikor beregisztrálja őt az illetékes hivatal. A
vállalkozóvá válás már az óvodában elkezdődik, de sok helyen inkább megreked,
mert a kislányokat még mindig arra tanítjuk, hogy rendesen viselkedjenek és a
biztonságot keressék, míg a fiúknak tapsolunk, ha merészek és akár
veszélyes(ebb) kalandokba keverednek.
Céltudatosságra, kitartásra, a munka és a magánélet közti egyensúly
megteremtésére és jó döntések egész sorozatának meghozatalára van szükség, hogy
egy vállalkozást végül sikerre vigyenek – értettek egyet mindannyian. De hogy
ezek lehetségesek legyenek, strukturális
változásra is szükség van:
infrastuktúrára, amely a gondoskodó szerepet (gyerekek, betegek, idősek
irányában) legalább részben leveszi a jövőjét tervező fiatalok válláról, és felettébb rugalmas (online) munkavégzési
formákra, hogy például a gyermekeiket egyedül nevelők vagy utazásban
korlátozottak is versenyképesek legyenek a globális piacon.
S hogyha a kezükben lenne a változásokat hozó varázspálca, amely a most egyetemre
járó fiatal generációnak még segíthetne, mit tennének?
- Megtanítanák
a diáklányoknak, hogy váljanak láthatóvá.
TV műsorokat, roadshowkat szerveznének, ahol női példaképeket kaphatnának a
nagy terveket szövögető fiatalok
- Átalakítanák az egyetemi tantervet és vállalkozás-központú oktatást szerveznének.
Elvégre, ha még diákként valaki belefog (és netán bele is bukik) egy
vállalkozásba, még nincs olyan sok vesztenivalója, de tanulni – főleg már ilyen
fiatalon – rengeteget fog belőle.
- Mentorokat szerveznének az oktatásba, akik személyes példájukon és hosszabb időn
keresztül vezetnék a diákokat. Elvégre is ki a hitelesebb, egy szemeszter
erejéig felbukkanó idősödő férfi professzor, aki egész életében alkalmazott
volt és egyszerre 200 diáknak ad elő vállalkozás-elméletekről, vagy egy olyan
vállalkozó hölgy, aki mentorként személyre szabottan ad tanácsot, jelenleg is
céget vezet, naprakész a legújabb trendekből és kapcsolati hálója van...?
- Szakmai gyakorlatokat szerveznének, ahol a kávéfőzésen és a
fénymásoláson túl a diákok a profiljuknak megfelelő kapcsolatokat
alakíthatnának ki, munkatapasztalatot szerezhetnének és végigjárhatnák az
összes olyan pozíciót, amely az ő tervezett vállalkozásukban is (először
gyakran egy személyben elvégezve) szükséges lesz.
- Networking, networking, networking – nem lehet elégszer hangsúlyozni, miért fontos
állandóan az újabb személyes és szakmai kapcsolatok kialakítása. Ha már
diákkorban beleszagolhatna mindenki ezeknek a networking eseményeknek a hangulatába,
később talán nem lenne olyan félelmetes egy-egy meghívás, és mind a small-talkot, mind az elevator pitchet a
kisujjából rázná ki mindenki...
További
érdekes információk az osztrák, a magyar, a román, az izlandi, a német, a spanyol és a
portugál vállalkozó hölgyekről íródott tanulmányban itt olvasható: https://ifempower.eu/2019/05/24/women-entrepreneurs-in-europe/
Comments
Post a Comment