Egy sevillai projektmeeting személyes reflexiója
Grün, grün, grün sind, alle meine Kleider... - Ismeritek
ezt a gyerekdalt? Arról szól, hogy a lányok énekelgetik, hogy azért zöld az
összes ruhájuk, mert az ő kedvesük vadász. Vagy azért fehér mindenük, mert a
párjuk molnár.
Írta: Tóth Erzsébet Fanni
Évszázadokig
arra treníroztak minket, hogy szolgáljuk azt a férfiembert, akivel együtt élünk.
Magunkat, sőt a magyar nyelvben a nevünket is feladva (ki ne ismerne Varga
Istvánnékat vagy Nagy Károlynékat a környezetében) váljunk olyanná, amilyen a
legközelebbi környezetünk. Ha az lisztes, akkor fehérré, ha az művész, akkor
tarkává.
És
erre jön pár rendkívül elszánt kutató, egyetemi oktató és európai uniós projekt
szakember, akik azt mondják: bullshit!. Hülyeség! Miért kellene meghasonulnunk
önmagunkkal? Miért kellene nőként csak abban gondolkodnunk, hogy beolvadjunk
egy eleve adott rendszerbe ahelyett, hogy a sajátunkat alakítanánk ki?
Forradalmi?
2019-ben annyira nem is. És ha az alapoktól kezdjük, az oktatásba építjük bele,
akkor talán nem kell évszázadokat várnunk arra, hogy a lányaink ugyanazon
munkáért ugyanolyan bért kapjanak vagy urambocsá’ akár a következő Steve
Jobs-ok vagy miniszterelnökök is lehessenek.
Az
egy évvel ezelőtt útjára indított iFEMPOWER projekt épp ilyen ambiciózus
tervekkel vágott bele a nagy munkába, hogy négy európai egyetemen kipróbálja,
hogyan lehet vállalkozó szellemet (is) oktatni és gyakoroltatni a női
hallgatókkal, hogy mire a szakterületük mestereivé válnak (legyen az pszichológia,
marketing vagy fogászat), nekik már ne csak az jusson az eszükbe, hogy (némi
túlzástól eltekintve) molnár férjüket követve az összes ruhájuknak fehérnek
kell lennie, hanem az is, hogy akár ők is belevághatnak egy saját
vállalkozásba.
Hónapokig
faggattunk hét európai országban a vállalkozó nőket, ők hogyan élik meg ezt az
életformát: milyen kihívásokkal néznek szembe, ki támogatja őket, és ha most
vágnának bele, milyen segítséget (tudás, skillek netán pénzügyi) szeretnének
kapni. Az eredmények (amelyekről már szóltunk korábban itt)
most is arra mutattak rá, amit bár mélyen sejtünk, a mindennapokban mégis
gyakran elfelejtünk: nem csak rajtunk, nőkön múlik a dolog.
Más szóval a
környezet és mi karöltve tudjuk a változást elindítani.
Mert bármennyire is
nagyot álmodunk, bármennyire is sokat tanulunk és felkészültek vagyunk, a
környezetünknek hatalmas szerepe van abban, sikerre visszük-e az életben
(definiáljuk bármilyen módon is a sikert.) Mert egyszerre két helyen nem tudunk
vezérigazgatókká válni. Ameddig a környezetünk azt várja el, hogy az ágynemű is
mindig ropogósra vasalt legyen, a gyerekek barátai is mindig azt kapják a
születésnapjukra, amire vágynak, és „persze” nekünk mindig tökéletes legyen a
frizuránk is és a mindennapi edzéstől feszes is legyen a testünk, addig tetszik
vagy nem, nem fogunk tudni egy magasan profitáló céget egyedül felépíteni és
vezetni.
Sevillában,
a projekt harmadik állomásán most azért gyűltünk össze, hogy a négy egyetem
kiválasztott oktatóit arra készítsük fel, hogyan lehet vállalkozás-elméletet
tanítani fiatal nőknek úgy, hogy közben végig szem előtt tartsuk, hogy mennyire
más férfiként és nőként vállalkozói hiteltárgyalásra menni egy bankba, és hogy
egy hangzatos és látványos üzleti terv, ha nincs mögötte alapos önismeret és
hosszútávú (személyes) fenntarthatósági stratégia, akkor bizony mehet a kukába.
Izlandon is és Székelyföldön is.
Az
1992-es sevillai világkiállítás szellemvárosában egy tükörrel borított
pavilonban ehhez keresve sem találtunk volna jobb helyszínt. A városrészben,
amit Spanyolország a világ sztárépítészeinek közreműködésével azért építtetett
meg, hogy megünnepelje hajdanvolt dicsőségét (mert Kolumbusz akkor épp 500 éve
érte el Amerika partjait és aztán évekig minden kereskedelmi jog ezt a várost gazdagította).
A sevilla-i városrészben, amely széles ám ürességtől kongó utcáival, gigantikus
beton építményeivel, magányos űrhajójával (!) és kontextusidegen, omladozó
Makovecz-tornyaival menthetetlenül szembesít azzal, hogy a felülről jövő, hatalmas
pénzösszegekkel támogatott ám valódi tartalmat és hosszútávú víziót nélkülöző
projektek csupán két évtized múlva milyen szomorú sorsra jut(hat)nak...
Hogy
személyesen mit adott nekem Sevilla? A nemzetközi multiplier event pitcheit és
hosszabb előadásait végighallgatva, a 3 napos tréningen képződve elsősorban azt
az ismételt felismerést, hogy van értelme grassroot, azaz alulról szerveződő törekevéseket
végigcsinálni, amelyek valódi igényekre reagálnak és valódi célokért dolgoznak
rövid határidőn belül, pontosan akkor, amikor azokra szükség van. Egy friss,
fiatal és kis szervezet tűpontosan tud reagálni, míg egy évszázados múlttal
rendelkező mamut intézményben gyakran a
hierarchián belül az információ is elveszik, nemhogy megoldási stratégia és
urambocsá’ még megoldás is születne.
S ha belülről vívódásnak és sziszifuszinak
is tűnnek a hosszú hónapok alatt kidolgozott, aztán némileg megfeneklett alprojektjek,
aztán a fájdalmas felismerésekből születő újratervezési stratégiák, a mögöttünk
lévő közel három év elvitathatatlan eredményeket hozott. Kívülről nézve talán nem
olyan gigantikusakat, mint az üres sevillai pavilonok, de a hatásuk (egy
Femspace workshopon hallott osztrák továbbképzési támogatás sikeres pályázása
vagy egy mentorprogram segítségével megvalósult ország- és szakmaváltás) emberi
léptékben mérve hosszútávon egyénileg és családoknak is rengeteget jelentenek.
Továbbá
azt, hogy bár a diverzitás a cél az osztálytermekben és a vezérigazgatói
posztokon is, szükség van kizárólagos női terekre (is). Nem azért, mert
diszkriminálni akarunk bárkit is, hanem azért, mert az emberi élet rendkívül
sérülékeny fordulópontjain (mint az új országba érkezés, anyává válás vagy egy
hosszabb párkapcsolat felbomlása) szükség van olyan közegre, ahol a nemi
szerepeket félretéve, a dzsungel „mindig az erősebb győz, a gyengébb elhullik”
törvényeit kizárva megerősödhetünk, mielőtt kilépünk a „való” világba. Ezekben
a női terekben ugyanolyan erős támogató hálózatok alakulhatnak ki, mint a
focipályán a férfiöltözőben vagy „disznóvicceken” röhögve a hajnalba nyúló
vodkázások alkalmával a férfiak között (s amelyek létjogosultságát ugye senki
nem vonja kérdőre, mert hát a férfiaknak a kemény munka mellett szükségük van
az ilyenfajta szórakozásra is...).
Az
iFEMPOWER projekt még két évig folytatódik. Bármennyire is szeretnénk, a
projekt vitorlájából sem tudjuk kifogni a résztvevő országokban folyó politikai szeleket
(és az általuk a nőket nem mindig a támogató irányba elmozdító változásait), ezért
az eredetileg vizionált egységes egyetemi kurzusokat a hosszas, meddő vitáink
ellenére valószínűleg másképp valósítják majd meg a budapesti Corvinus, az
erdélyi Sapientia, a bécsi Sigmund Freud és az izlandi Bifröst Egyetemeken.
2020-ban, az egyetemi kurzusokkal párhuzamosan indul majd a mentorprogram is, és
a legmotiváltabb hallgatókat meghívjuk egy nyári és egy téli egyetemre. De ez
már egy következő történet...
Comments
Post a Comment