Mentortalálkozó télvíz idején
November utolsó napjaiban második alkalommal ültek
össze a Mentorprogram 3.0 szervezői és mentorai, hogy tapasztalatot cseréljenek
és jó tanácsokkal lássák el egymást a mentorálással kapcsolatban.
Írta: Tanczer Viki
Jómagam ezúttal sem az
egyik, sem a másik oldalt nem képviseltem a találkozón, mert ebben a programban
nem veszek részt, de mindenképpen kíváncsi voltam, hogy a harmadik etap
lebonyolítása milyen újdonságokat tartogat a résztvevők számára.
Arról már rögtön a
találkozó elején meggyőződhettem, hogy a mentorcsapat professzionálisan halad
előre, hiszen az első érintett és átbeszélt téma a titoktartás és a diszkréció volt. Ez egy olyan lefektetett,
biztonságos alap, mely az egész találkozót és egyben a programot magát is meghatározza:
nevek egyáltalán nem hangoztak el, így kívülállóként egy élvezetes, szakmai,
módszertani beszélgetést hallgathattam végig, mely a legmesszebb menőkig távol
állt mindenféle „kibeszélő show”-tól.
Nagyon érdekes volt
látni, hogy egy mentor szerepe milyen könnyen összemosódik egy (karrier)
tanácsadó, szociális munkás, lelki segély szolgálatos, life coach, a
mindent tudó tanárnéni, esetleg a nagy bölcs szerepével. Továbbá azt is, hogy
milyen könnyű átbillenni a mentorálás határán az egyik vagy a másik irányba, és
mekkora fegyelmet igényel mindkét
féltől a mentorálási folyamat, hogy mindketten a legtöbbet hozzák ki a
találkozásokból.
Mi is a mentorálás?
A mentorprogram
útmutatója szerint a mentorálás egy kooperatív tanulási
forma, mely egyrészt a résztvevők együttműködésén alapul, viszont ugyanolyan
fontos az egyén felelőssége is a folyamatban. Mondhatjuk úgy is, hogy minkét
félnek bele kell tenni magát aktívan a programba, hogy a maximumot hozhassák ki
belőle.
„A mentorálás az egymástól tanulás (peer learning)
hatékony formája, mely a felek számára kölcsönösen hasznos. Mindkét fél számára
fontos érzelmi és szellemi kapcsolat, mely során a mentor és a mentorált
együttműködési és kommunikációs készségei fejlődhetnek, új szempontokat
találhatnak, új ismeretekre és készségekre tehetnek szert, valamint pozitív
hatással lehet a folyamat a karrierjükre, szakmai előmenetelükre.”
A mentor olyan személy, aki
tudásával és tapasztalataival képes mások személyiség-, készség- illetve
karrierfejlődését elősegíteni egy vagy több területen. Ő nem feltétlenül
szakember, de az adott helyzetben vagy témában nagyobb tapasztalattal rendelkezik,
mint a mentorált, ezért támogatni tudja a mentoráltat céljai elérésében.
A mentorált részéről fontos
az elkötelezettség, a motiváció, az együttműködés, a megfelelő kommunikáció, hiszen
így tudja megkeresni és megragadni a lehetőségeket a tanulásra, fejlődésre. Fontos
tudnia elfogadni a mentorált szerepét, nyitottnak lenni a mentor által nyújtott
segítségre, útmutatással önállóan megkeresni és befogadni az új ismereteket,
információkat.
Egy ilyen felállás segíti
elő azt, hogy jó esetben a mentor nem
cselekszik a mentorált helyett, hanem abban segít, hogy a mentorált reális célokat
tűzzön ki, képes legyen a kudarcokat elkerülni, feldolgozni vagy azok ellenére
önbizalmát, tettre készségét megőrizni, céljai érdekében hatékony lépéseket
tenni és a vállalt feladatait elvégezni.
„Beülünk egy kávéra? – Igen, dolgozni.”
Nem véletlen, hogy a
mentorprogram ideje alatt a konzultációk mennyisége és azok hossza is időben behatárolt. Természetes, hogy a
személyes ismeretség magával hozza a másik iránti érdeklődést, de az időbeli
korlátok azért is vannak, hogy a találkozók ne alakuljanak át pszichoterápiás
kezeléssé, vagy traccspartivá. A fókuszált
munka, a célok megfogalmazásával, a stratégiaalkotással, a cselekvéssel,
visszacsatolással töltött idő, vagyis a hatékonyság az, ami a minkét fél
számára sikerélményt hozhat.
„Sapka, sál, kesztyű, Google megvan?”
A mai ember egyik legjobb
barátja a Google és az internet, mivel bármi kérdésünkre már a bepötyögés
pillanatában elkezdi a rendszer megadni a választ. Hol tart ma már a tudomány?! 😃
Az információ önálló megkeresése, a saját input bevitele a mentorálási
folyamatba, a házi feladatok elkészítése, a felkészülés a mentorált részéről elengedhetetlen a fejlődéshez.
A mentornak nem feladata
és nem is lehet felelőssége, hogy átrángasson valakit az úttesten, aki még nem
öltözött fel, és zokniban, kabát nélkül álldogál a túlsó oldalon. Abban
nyújthat ugyan segítséget, hogy melyik ruhát vegyük fel, hogy divatosak legyünk,
és melyik sapkához melyik sál passzol, de azért mindenkinek önállóan is tudni
kell felöltözni.
„Ha fázol, fuss egy kört!”
Mivel a mentor és
mentoráltja között egy bizalmi kapcsolat
alakul ki, melynek alapja a tapintat és a kölcsönös tisztelet, akarva-akaratlan
előbukkannak olyan érzelmek is, mint a szimpátia és együttérzés. Mindezt nehéz
lehet félretenni, ha a mentoráltat igenis noszogatni, esetleg fenékbe
billenteni kell, hogy a benne lévő svung erőre kapjon és elkezdjen haladni a
maga útján.
Kinek nem mondták
gyerekkorában a szülei, mikor didergett az utcán, hogy „Fuss egy kört, aztán
átmelegszel!”. Hát, valami ilyesmit csinál egy mentor is. Látja, hogy miért nem
jó a mentorált közérzete, tudja a hosszú távon alkalmazható megoldást, el is
mondja, de a másik fél lesz az, akinek le kell futni a köröket. Hogy jobb lenne
inkább a futkosós jó tanács helyett egyszerűen egy hősugárzót és egy plusz
pulcsit kapni? Lehet. De ha a hősugárzó elromlik, a pulcsi meg kimegy a
divatból, akkor mi marad? Egy előre programozott kudarc, ami csak újabb
frusztrációhoz vezet. Ezért kell egyfajta szakmai
távolságtartás a munkafolyamat alatt, hogy a mentorált ne egy tejszínhabos
forró csokit kapjon a kezébe egyszeri fogyasztásra, hanem annak a receptjét,
mellyel bármikor tud magának (vagy másnak) meleg italt készíteni.
„Te miért ülsz itt ezen a széken?”
Hogy kinek mi a célja a programban, ez egyénileg nagyon
különböző. Sokszok pontos definiálásra vár, mert előfordulhat, hogy a mentorált
számára a folyamat elején egyszerűen az a cél, hogy legyen cél, amit nem kis
munka feltérképezni és annak mentén egy személyre
szabott stratégiát kialakítani.
A találkozó során láthatóvá
vált, hogy a kölcsönös támogatás, a fejlődés
mint sikerélmény nem csak a mentoráltaknak, de a mentoroknak is nagyon
fontos motiváció. Az összejövetel alatt pedig többször az is volt az érzésem,
hogy a mentorok egymásnak is mentorai, így az egymástól való tanulás, ez a közös, önkéntes erőfeszítés, nem csak a
mentoráltaknak, hanem minden programrésztvevőnek (beleértve a szervezőket is!) egyaránt
a javára válik.
Így mentorálunk mi. 😃
Comments
Post a Comment