Az iFEMPOWER projekt


2018. szeptember 13-14-én tartotta meg az iFEMPOWER elnevezésű Erasmus+ projekt kick-off meetingjét a projekt hét partnerintézete és a Femspace, mint a projekt támogató partnere a bécsi Sigmund Freud Egyetemen.   

Írta: Tanczer Viktória

A projekt teljes elnevezése „Interaktív és mentorálás alapú fejlesztés nőknek a vállalkozások területén”, és ez a hosszú cím sok mindent elárul a projekt alapjairól.

Interaktív, mert a társadalom, a gazdaság és a felsőoktatás már létező, vagy még nem teljesen kiaknázott összefüggéseire alapozva kíván kidolgozni egy tantervi modult felsőoktatásban résztvevő fiatal nők  számára.

Mentorálás alapú, mert az elmélet mellett a gyakorlati tapasztalat megszerzését is megcélozza a kialakítandó képzés mentorprogram formájában. Egy mentorprogram jellegénél fogva közvetlen kapcsolatot, és ez által személyes tapasztalatátadást eredményez mentor és mentorált között, ami dinamikusabbá, fókuszáltabbá teheti a mentorált fejlődését.

Vállalkozás fókuszú, mert a projekt célja a vállalkozásösztönzés, mindazonáltal már a hallgatók körében. Gyakori jelenség, hogy emberek 30-40-es éveik során, vagy még később döntenek úgy, hogy vállalkozást alapítanak. A projekt célkitűzése viszont egy olyan program, mely a 20-as éveik elején járó fiatalokat szólítja meg, akiknek legfőképpen bátorításra és ösztönzésre, valamint naprakész elméleti ismeretekre és gyakorlati rálátásra van szükségük ahhoz, hogy elindítsanak egy önálló kezdeményezést.

Női, mert a projekt fókuszában azok a fiatal nők állnak, akik felsőoktatási tanulmányaik végeztével vállalkozásba kezdenének, vagy azért, mert a szakmát, melyet kiválasztottak, önállóan és nem alkalmazotti státuszban kívánják űzni (pl. jogász, pszichológus, orvos stb.), vagy azért, mert van egy kidolgozásra és megvalósításra érdemes ötletük, melyet ebben a foglalkoztatási formában lehet a leghatékonyabban megvalósítani.


 Katt a videóra a részletekért - iFEMPOWER

Kutatások bizonyítják, hogy a nők hajlamosabbak elbizonytalanodni vállalkozásvezetéssel kapcsolatos alkalmasságukkal kapcsolatban, még akkor is, ha egyébként a legmesszebb menőkig készen állnának a feladatra. Az ő felkészítésüket célozza meg a 7 országból érkező partnerek 3 éves, közös munkája során megszületendő tantervi modul, melyet később európai főiskolák és egyetemek akkreditálhatnak majd.

A projekt kiindulópontja egy felmérés lesz, melyet a 7 partnerországban végeznek a kutatók női vállalkozók körében.  Országonként 10-15 interjúalanyt kérdeznek majd meg arról, hogy hogyan indult a vállalkozói karrierjük, milyen kihívásokkal néztek szembe és milyen segítséget, ismeretet lett volna jó birtokolni, hogy minél hamarabb sikerre vigyék ötletüket. Az interjúalanyok a vidéki vállalkozásoktól kezdve a családi vállalkozásokon át a start-up-okig mindenféle arcát felmutatják a vállalkozói létnek, hogy a legvégén egy átfogó képet lehessen felállítani a női vállalkozások jellegéről és azokról a hiányzó pontokról és témákról, ahol egy női vállalkozónak segítségre lehet szüksége.

A válaszokból derül fény majd arra, hogy pontosan mire kell majd fókuszálnia a kidolgozandó tanmeneteknek és (online) tantárgyi tartalmaknak, melyek célja lesz, hogy a vállalkozói szemléletet támogassák, kiegészítve olyan témákkal mint kreatív gondolkodás, problémamegoldás, rizikómenedzsment, életvitel, nehézségek leküzdése stb.

A projekt megcélozza a nyári és téli egyetemek kidolgozását is, ami egy tréning lesz majd kiválasztott hallgatóknak. Ők ezeknek a rendezvényeknek a keretein belül további ismeretekre tehetnek szert és saját projektjeik kidolgozásához kapnak majd további segítséget. Mindez kiegészül egy coaching jellegű támogatással, hogy a hallgatók az elméleti és gyakorlati tudás mellett belső készségeiket és képességeiket is finomra csiszolhassák, felderítsék gyenge pontjaikat és dolgozzanak azokon.


Project team - iFEMPOWER

A kutatás és a közös projektmunka a női vállalkozói lét további érdekességeire is fényt deríthet, illetve ösztönzőleg hathat magára a témára, de akár a felsőoktatási képzések tartalmára is. Elősegítheti, hogy a női szervezetek/vállalkozások és azok gazdasági húzóereje általában több figyelmet kapjon, hogy a felsőoktatás aktuális gazdasági igényekkel kapcsolatban tudja felkészíteni a diákokat, a gazdaság pedig konkrét visszajelzést adjon arról, hogy az oktatott tananyaggal a hátizsákban meg tudják-e állni a helyüket a fiatal hölgyek a vállalkozói szférában.

Társadalomkutatóknak érdekes lehet, ha fény derül az országok közötti különbségekre, hiszen más gazdasági viszonyok között él és vállalkozik pl. egy nő Izlandon mint Budapesten, kommunikációs szakembereknek pedig figyelemre méltó lehet, ha a közösségi médiumok segítségével pl. nem csak a „mompreneur”-ök találják meg egymást, hanem a kezdő női vállalkozók is csoportokat és hálózatokat alakítanak ki, hogy kapcsolatba lépjenek egymással.

A teljesség kedvéért felsoroljuk a projektben résztvevő partnerintézményeket és járulékos partnereiket:

Partnerek:
Hétfa Kutatóintézet (Budapest)
Andalucia Emprende Fundacion Publica Andaluza (Spanyolország)
ONECO Consulting SL (Spanyolország)
Sigmund Freud Privatuniversität (Ausztria)
Sociedade Portuguesa de Inovacao (Portugália)
Bifröst University (Izland)
Budapesti Corvinus Egyetem (Magyarország)
Universitatea Sapientia Din Cluj Napoca (Románia)
Steinbeis GmbH (Németország)

Támogató partnerek:
Femspace (Ausztria)
PONT Group (Románia)
Icelandic Directorate of Labour (Izland)

A támogató partnerek hálózataikkal, kommunikációjukkal támogathatják a projektet, hogy a női vállalkozások témája minél nagyobb nyilvánosságot kapjon, hogy a projekt üzenete és célja eljusson a fiatal hallgatókig is, de ajánlhatnak interjúalanyokat is valamint elősegíthetik a társadalmi párbeszédet a témában.

Egy izgalmas folyamat legelején járunk tehát, érdemes lesz követni az eseményeket!

Comments

Popular Posts